|
|
|
SPIKA |
|
"...Ambient na dobrym, światowym poziomie, zrobiony w Polsce. Spika – artysta, który wcześniej dał się poznać w bardziej
beatowym repertuarze jako Ptah - czerpie po trochu z atmosferycznej i ciepłej klasyki lat 80., po trochu z doświadczeń wniesionych przez elektronikę doby
techno..."
Rafał Księżyk
|
|
|
|
|
|
spika
headphones
requiem rec 9/2003
NAKŁAD WYCZERPANY !!!
|
spika
sonic journey through new life
requiem rec 27/2006
|
spika
death trip
requiem rec 37/2011
|
|
|
Michał Jeziorski (ur. 1974) od wczesnych lat 80. zafascynowany był zarówno muzyką elektroniczną jak i technologią wykorzystywaną do jej tworzenia. Za sprawą płyt takich jak
"Some Great Reward" Depeche Mode, czy eksperymentalnych dokonań Tangerine Dream z okresu wydawnictw wytwórni
Ohr, w jego świadomości zaczęły pojawiać się pierwsze symptomy mogące świadczyć o tym, że ta początkowa faza ekscytacji elektronicznym brzmieniem ma w przyszłości szansę na realizację w postaci samodzielnego projektu.
Już w roku 1991, po zakupieniu samplera i sequencera, powstały pierwsze, nieśmiałe jeszcze próby na tym polu. Był to też czas, kiedy wielki wpływ na jego muzyczną świadomość miała twórczość wykonawców spod znaku
EBM, czy New Beat (Nitzer Ebb, D.A.F., Front 242).
Rok później doszło do nawiązania współpracy z muzykami grupy Deus Ex Machina (Tomasz
Bucholc, Michał Orłowski, Maciej Pałasiński). Grano wielogodzinne, nocne improwizacje, z wykorzystaniem nowych fascynujących urządzeń. Był to zresztą czas dość szybkich zmian na tym polu - w międzyczasie powstawały podobne projekty (m.in. Switch z gitarzystą trójmiejskich formacji Hektcore i Tribe - Michałem
Danielowskim).
Niezwykle dynamicznie rozwijająca się światowa scena muzyki techno spowodowała prawdziwą "elektroniczną eksplozję" mającą wpływ na powstanie kolejnego projektu -
Ptah. Duet zostaje utworzony wraz z długoletnim kolegą, Rafałem
Zydorkiem. Pod koniec 1993 roku powstają pierwsze utwory. Z czasem całość umieszczona zostaje na taśmie i wydana własnym sumptem. Kolejne produkcje docierają do odbiorców m.in. dzięki prezenterowi nieistniejącej już gdańskiej rozgłośni (Radio
Arnet), Jarkowi Drążkowi (audycja "Drewutnia Drwala Drągala"). Utwór duetu Ptah trafia również na składankę
"Antyscena". Muzyka w tamtym czasie tworzona jest stylistycznie bliska produkcjom wydawanym m.in. przez wytwórnię
Warp.
W roku 1996 Ptah w dotychczasowym składzie przestaje istnieć. Michał Jeziorski kontynuuje działalność pod tą nazwą wydając m.in. remiksy
Hedone, Subcode, czy Agressivy 69. Utwór Jeziorskiego zostaje opublikowany w 1997 roku na składance
"Transelected By DJ Sesis" (EMI Music Poland). Prowadzone są mniej lub bardziej zaawansowane rozmowy związane z wydaniem tzw. dużej płyty.
W roku 1998 pojawia się kolejna propozycja współpracy - tym razem pada z ust Piotra Łukaszewskiego
(IRA, Ptaky), który kompletuje skład nowej grupy (Karmacoma). Po przedstawieniu materiału
demo, Michał Jeziorski decyduje się na udział w tym projekcie. Rok później, w barwach wytwórni Universal Music Polska, ukazuje się debiutancka płyta zespołu. Mniej więcej w tym czasie Ptah bierze udział w nagrywaniu ścieżki dźwiękowej do filmu "Ostatnia Misja".
Na przełomie 1999/2000 roku Jeziorski definitywnie opuszcza zespół Karmacoma i rozpoczyna współpracę z Tomaszem Lipnickim
(Illusion, Lipali). Muzyk uczestniczy w nagraniu jego solowej płyty, która ostatecznie ukazuje się w 2000 roku (wydana przez
Universal). Znajduje się także w pierwszym składzie koncertowym
Lipali.
Po okresie współpracy z innymi artystami (ponownie dochodzi do takowej podczas nagrywania płyty grupy
Hedone), powstaje projekt pod nazwą Spika. Jeszcze w roku 2002 na umieszczone w internecie fragmenty nagrań natrafia Łukasz Pawlak - muzyk, wydawca i niezmordowany propagator muzyki elektronicznej spod znaku
ambient. Bardzo szybko nawiązana zostaje współpraca z jego Requiem
Records, co doprowadza do wydania płyt "Headphones" (2003) i
"Sonic Journey Through New Life" (2006). Po blisko 5-letniej przerwie Spika powraca z płytą zatytułowaną
"Death Trip".
mail:
zond@wp.pl
|
|
From the early eighties Michal Jeziorski (born 1974) was not only fascinated with electric music but also with the technology which is used to create such
music. It is due to albums such as "Some Great Reward" by Depeche Mode and the experimental accomplishments of Tangerine Dream from the music company
Ohr, that the first symptoms in his consciousness started to appear, showing that his first fascination with such music could lead to creating solo
projects.
Already in 1991 after buying his most desired equipment (sampler Roland S-10 and sequencer PR-100) that the first bold samples were created in this
field. It was also in this period that he was most influenced by the creations from other artists under the EBM flag and New Beat
(Nitzer Ebb, DAF, Front 242).
A year later after a chance meeting with Tomasz Bucholc who years earlier went to the same high school that it was realized that similar fascinations in the same field of music could lead to musical
collaborations. Through this and along with other musicians from the Deus Ex Machina group
(Michal Orlowski, Maciej Palasiński) hours were spent on improvised sessions using new absorbing
equipment. This was also a time when things in the field of electric music were changing rapidly and similar projects were being created (ex. Switch with guitarist from the Tricity band Hektcore & Tribe – Michal
Danielowski).
The dynamically expanding scene of techno music in the world led to a true
"electric explosion" which impacted the creation of a new project –
Ptah. This duet was created with long-term friend Rafal Zydorek. At the end of 1993 the first compositions are
created, after which the whole album is put on tape and released. Further productions were also
created, which Jarek Drazka from the non-existent radio station Radio Arnet popularizes in his show Drewutnia Drwala
Dragala. A song from Ptah also finds its way onto a compilation album called
"Antyscena". Music in this time is created stylistically close to productions released by such music companies as
Warp.
In 1996 Ptah ceases to exist in the previous line-up, however Michal Jeziorski continues his work under this name creating remixes of such artists as
Hedone, Subcode or Agressiva 69. In 1997 a song of Ptah gets released on composition album
"Transelected by DJ Sesis" (EMI Music Poland). Through this negotiations are started to release a so-called bigger album.
In 1998 a further proposition of co-operation arises. This time from Piotr Lukaszewski
(former IRA, Ptaky) who during this time is completing his search for new artists for a newly created band
(Karmacoma). After listening to some demo material Michal Jeziorski decides to
join. A year later under the flag of Universal Music Poland the debut album of the group is
released. Also during this time Michal takes part in the creation of the soundtrack for the film
"Last Mission".
On the brink of 1999/2000 the musician leaves Karmacoma and begins working with Tomasz Lipnicki
(former Illusion, Lipali). Michal takes part in the recording of Lipnicki's solo album
(release occurs in 2000 by Universal) as also appears in the first band concert line-up of
Lipali.
After a period of co-operation with other musicians (this again occurs during the recording of "Playboy" by
Hedone) the project Spika comes into being. Still in 2002 Lukasz Pawlak publisher and propagator of ambient electric music finds fragments of compositions of Spika on the Internet.
"Quickly a collaboration is entered into with Requiem Records,
which further leads to the release of "Headphones" in 2003 and
"Sonic Journey Through New Life" in 2006. After a five year
hiatus a new album is released named "Death Trip".
mail:
zond@wp.pl
|
|